AutiCoach

UITSTELGEDRAG 
INZICHT IN EIGEN AANDEEL
SOCIALE VAARDIGHEDEN  
EMOTIONELE UITBARSTINGEN 
GEVOELIG VOOR PRIKKELS
FLEXIBILITEIT IS MOEILIJK
STUDIEKEUZE 
GEBREK AAN ZELFVERTROUWEN
Bij mij staat het kind of de jongere altijd voorop bij de coaching en niet de diagnose. De informatie die staat bij de kindercoach en de jongerencoach zal ook zeker herkenbaar zijn voor uw zoon/dochter met ASS (autisme). 

Intussen werk ik al ruim 10 jaar met kinderen en jongeren met een diagnose ASS en heb mogen ervaren dat zij meer dan anderen tegen problemen aanlopen, vooral op school en in hun sociale omgeving. Dit wordt nog versterkt in de pubertijd. 
Voor kinderen is thuis vaak nog de veilige haven (wat daardoor soms juist dáár leidt tot uitbarstingen), maar voor jongeren is dat moeilijker door de veranderende gevoelens van henzelf en de verwachtingen van de ouders/opvoeders.

Op school zijn de problemen veelal te vinden in het organiseren van het eigen werk (meenemen van de juiste boeken, starten en inschatten van een taak, etc), het vasthouden van de aandacht, maar ook in het omgaan met leeftijdsgenoten. De vrije momenten zorgen vaak voor veel onrust. Ook op gebied van motoriek of in gedrag wordt het kind/de jongere geregeld overvraagd. Soms is dit op school zelfs nauwelijks zichtbaar, maar komt alles er thuis pas uit.

Het is voor de leerkracht (en leerkrachten in het secundair) vaak niet altijd duidelijk hoe zij uw zoon/dochter zouden kunnen begeleiden. Ook op dat gebied zou ik een hulp kunnen zijn: ik kan met de zorgcoördinator, leerlingbegeleider en de leerkracht(-en) gaan praten en met hen samen een zorgplan opstellen, waarbij alle partijen geholpen zijn. 

Kijk voor meer informatie zeker ook nog op de andere pagina's, maar mocht u nog vragen hebben, geef uw gegevens dan door via het formulier hieronder. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met u op.


Praktijk voor kinder-, jongeren- en auticoaching
Mirjam Goos

Telefoon:            0491  889 689
Mail:                     mirjam@echtwijs.be

Adres:                 Begonialaan 45-1
                                2400 Mol
Vind ons

Contactformulier


SOCIALE VAARDIGHEDEN  -  UITSTELGEDRAG  - INZICHT IN EIGEN AANDEEL 

EMOTIONELE UITBARSTINGEN   -   OVERGEVOELIG VOOR PRIKKELS   -   PESTEN

FLEXIBILITEIT   -   STUDIEKEUZE   -   GEBREK AAN ZELFVERTROUWEN   -   FAALANGST

PLANNING & ORGANISATIE   -  HOOGGEVOELIGHEID   -   ZELFREDZAAMHEID
Bij mij staat het kind of de jongere altijd voorop bij de coaching en niet de diagnose. Het autisme is een eigenschap die de persoon extra kleur geeft, maar is voor mij niet het belangrijkst aan de persoon. Voor mij is de persoon dus ook nooit de 'autist', maar een persoonlijkheid met alle eigenschappen (open, vrolijk, doener, intelligentie, etc.) die daarbij horen.  
Andere eigenschappen kunnen ook andere leer- en ontwikkelingsstoornissen zijn zoals AD(H)D, hoogbegaafdheid, dyslexie, HSP, etc. Naast deze beperkingen zie ik (helaas te vaak) dat er al vroeg een faalangst ontwikkelt en een wankel zelfbeeld. Overprikkeling, hooggevoeligheid en onbegrip maken het dan vaak nog lastiger.

Intussen werk ik al ruim 13 jaar met kinderen en jongeren met een diagnose ASS en ik heb mogen ervaren dat zij, soms meer dan anderen, tegen problemen aanlopen, vooral op school en in hun sociale omgeving. Dit wordt nog versterkt in de pubertijd. Voor kinderen is thuis vaak nog de veilige haven (wat daardoor soms juist dáár leidt tot uitbarstingen), maar voor jongeren is dat moeilijker door de veranderende gevoelens van henzelf en de verwachtingen van de ouders/opvoeders.

Op school zijn de problemen veelal te vinden in het organiseren van het eigen werk (meenemen van de juiste boeken, starten en inschatten van een taak, etc) en het vasthouden van de aandacht, de vaak genoemde executieve functies, maar ook in het omgaan met leeftijdsgenoten (sociale vaardigheden) . De vrije momenten zorgen vaak voor veel onrust. Ook op gebied van motoriek of in gedrag wordt het kind/de jongere geregeld overvraagd. Soms is dit op school zelfs nauwelijks zichtbaar, maar komt alles er thuis pas uit.

De druk van school (zowel de vaste regels, de speelplaats als de prestatiedruk) is vaak groot, zeker als er om welke reden ook een achterstand is ontstaan. Hierdoor staat ook het zelfvertrouwen en het zelfbeeld van het kind/de jongere onder druk. 

Tijdens sessies zullen we gesprekken voeren en oefeningen doen, waarbij de oefening vaak ook thuis nog doorloopt. Zo wordt het coachen geen 'eilandje', maar wordt het geïntegreerd in het leven van de coachee. Als opvoeder/ouder bent u de belangrijkste hulplijn voor uw zoon/dochter, dus na afloop van de coaching zal ik ook altijd een gesprekje met u hebben over wat we tijdens de sessie hebben gedaan. Ook is er dan tijd om ervaringen en tips uit te wisselen. Uw bijdrage aan de coaching is essentieel!

In de gesprekken ga ik samen met de coachee op zoek naar de basis van de problemen waar hij/zij tegenaan loopt en ga niet (primair) zitten roeren in de achtergronden waar deze wellicht vandaan komen. Vervolgens vertrekken we vanuit zijn/haar kwaliteiten en gaan we onderzoeken wat mogelijke oplossingen en tactieken zouden kunnen zijn om hiermee om te gaan. Heel praktisch dus.

Het is voor de leerkracht (en leerkrachten in het secundair) vaak niet altijd duidelijk hoe zij uw zoon/dochter zouden kunnen helpen. Veel leerkrachten weten nog niet goed wat zij zelf kunnen doen om het voor uw zoon/dochter iets gemakkelijker te maken op school. Het kan dus zinvol zijn om de school, het CLB of andere externe partijen te betrekken bij de coaching. Ik ken de wegen binnen de scholen, het ondersteuningsnetwerk en het CLB en kan ook daar zeker van nut zijn.

Juist bij problemen op school zou ik toegevoegde waarde kunnen zijn: ik kan met de zorgcoördinator, leerlingbegeleider en de leerkracht(-en) gaan praten hoe uw zoon of dochter beter geholpen kan worden. Vervolgens stel ik samen met hen een zorgplan op, waarin de diverse afspraken en tips worden vermeld. Hiermee zijn alle partijen geholpen. Vanzelfsprekend gebeurt een overleg met derde-partijen uitsluitend na opdracht van de ouders/opvoeders.

Kijk voor meer informatie zeker ook nog op de andere pagina's, maar mocht u nog vragen hebben, geef uw gegevens dan door via het contactformulier hieronder. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met u op.



Mirjam Goos

Telefoon:          0491  889 689
Mail:                   mirjam@echtwijs.be

Adres:                Begonialaan 45-1
                              2400 Mol
Vind ons

Contactformulier

Share by: