Pesten

Mirjam Goos • feb. 25, 2020

Pesten

Vorige week was het hier in Vlaanderen de Week tegen Pesten, zoals u ongetwijfeld hebt gemerkt. Overal kwam ik de bekende 4 stippen tegen.. En terecht!
Maar pesten is echt heel lastig! Voor iedereen. Voor de gepeste natuurlijk vooral, maar ook voor zijn/haar ouders en voor de leerkracht. En voor de klasgenoten en omstanders. Maar ook (geloof het of niet) voor de pester.

De gepeste
Hij/zij vóelt zich vooral gepest en zijn/haar eigenwaarde daalt bij elke pesterij. In het begin heeft hij/zij nog de kracht om het te vertellen aan de leerkracht en aan de ouders. Maar als er niets gebeurt... als een appel, die een paar keer op de grond is gevallen: je ziet er niets aan, maar er zitten zoveel beurse plekken op. 
Het slachtoffer is degene die onze hulp direct nodig heeft! Om zijn/haar verhaal te kunnen doen, te kaderen wat er nu juist is gebeurd, om zich gesterkt te voelen. Hij/zij is direct geholpen met concrete tools en vaardigheden: "als ze dat zeggen, kan je dát doen..". Maar waarschijnlijk zal ook gewerkt moeten worden aan de eigenwaarde en sociale vaardigheden van het kind.

De ouders
Je wordt boos, want wie heeft het lef om jouw kind zo aan te vallen?! En verdrietig omdat je uiteraard meeleeft met je kind. Wat kan jij doen om je kind weerbaarder te maken? Wat doet school? Je hebt het gevoel dat de juf niet genoeg doet, dus je gaat verhaal halen. Alle gevoelens volgen elkaar in hoog tempo op en vaak weet jij het ook niet meer. Onzekerheid is het gevolg. 
Weet dat je trots mag zijn op jezelf! Jouw zoon/dochter voelt zich zo veilig en goed bij jou, dat hij/zij zijn gevoelens met je wil delen. Knap gedaan! Negeer die gevoelens dus niet, maar luister ernaar en troost als dat nodig is. Blijf die veiligheid bieden. Pas daarna zijn jouw gevoelens weer belangrijk. Ventileer die eerst bij je partner of vriend(-in) en ga ook zeker in gesprek met de leerkracht. Hij/zij kan je vast en zeker verder helpen met de situatie.

De leerkracht
In heel veel scholen wordt al gewerkt met KIVA, een Fins programma tegen pesten dat zijn waarde al meermaals heeft bewezen. Kinderen worden zich daarbij bewust van hun rol in een pestsituatie: gepeste, pester, bondgenoot, versterker of onverschillige. Het zijn lessen die in alle leerjaren worden gegeven en die ook de leerkracht handvatten geeft om op situaties in te gaan. 
Maar soms... gaat het niet om pesten en moet een situatie gewoon worden verhelderd voor het kind. En dát is dan heel lastig om uit te leggen aan een ouder, die graag een schuldige en een maatregel willen hebben.

De pester
Ze zijn er in alle soorten en maten, die pesters. Van het meisje dat zich niet bewust is van haar pestgedrag (ook al heeft de juf het al wel met haar besproken), tot de jongen die (door overprikkeling) zijn eigen grenzen keer op keer over gaat en uiteindelijk ook die van de kinderen in zijn omgeving. Tikken wordt duwen en stampen. Of de jongen die zich bewust was van zijn pestgedrag, maar het moeilijk vond om ermee te stoppen, omdat hij vroeger zoveel was gepest en hij bang was dat dat dan weer zou gebeuren. Ook de pester kent radeloosheid en angst. 
Maar... waar de gepeste erover zal praten, doet de pester dit vaak niet. Toch heeft hij/zij vaak ook nood aan een luisterend oor en tips hoe om te gaan met de situatie, hoe het pesten te laten stoppen.

Dus...
Ik heb echt alle vertrouwen in onze leerkrachten en zorgteams op school en geloof oprecht dat zij het beste voorhebben met onze kinderen. Kinderen moeten nu eenmaal ook leren om samen te spelen en dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Vroeger werd er veel meer buiten gespeeld en zagen kinderen elkaar dus ook meer buiten school. Nu moet het samenspelen vaak uitsluitend op school worden aangeleerd. 
Samen met de ouders vormen de leerkrachten het vangnet voor de kinderen, welke rol zij ook hebben in de pestsituatie.


Met dank aan www.klasse.be voor de afbeelding.

Delen

Share by: