Etiketjes

Mirjam Goos • mrt. 08, 2020

Je kind is geen etiket! Je kind heeft geen stempel!

Stempel
Geregeld beginnen gesprekken bij mij in de praktijk met "mijn zoon is autistisch en ..", "Truus is een stille, maar.." of "hij is een echte ADHD-er, waardoor.." en direct voel ik weerstand bij mijzelf. Ik begrijp wat deze mensen bedoelen, echt waar, maar... Amber ís Amber! Een kind met haar eigen eigenschappen, trekjes en kwaliteiten. Geloof mij: er zijn echt geen twee mensen met ADHD die hetzelfde zijn, dus om ze beide te kwalificeren als ADHD-ers... Nee!

Stoppen met etiketjes geven dan?
Als het aan mij ligt wel. En dan heb ik het juist niet alleen over de 'grote etiketten' als autisme, ADHD, DCD, HSP, etc. die met een attest komen. Het gaat, zeker bij kleine kinderen, vooral over "mijn James is zo muzikaal..", "Annick zoekt altijd om aandacht.." of "zij is de vrolijke noot bij ons..". Door een kind te labelen komt een hele rist gevolgen op gang, bij het kind, maar ook bij de omstanders.

Waarom?
1. Ze zijn te jong voor labels
Bij hele jonge kinderen en baby's proberen we zelf houvast te creëren door te labelen, maar ik weet niet of u het boek "Oei ik groei" kent? Hierin staan lijstjes die je kan afvinken als je baby dát groeisprongetje had gemaakt. Ik werd (en word) hier zo opstandig van. Belachelijk! Alsof jouw kleine niet normaal is, als niet alle vinkjes kunnen worden gezet op dat moment. Elk kind groeit op zijn eigen tempo en dat daardoor verschillen ontstaan met anderen of met een standaard, is niet erg. Het hoort bij jouw kind. De emotionele groei en fysieke groei gaan vaak ook niet gelijk op, maar toch worden ze op vaste momenten gemeten bij Kind en Gezin en op school. Maar wordt het welzijn van het kind ook gemeten? Of dat hij zo blij wordt van voetbal? 

2.  Het wordt een self-fulfilling prophecy
Een kind dat altijd grappig wordt genoemd, gaat zich minder snel van zijn verdrietige kant laten zien. En de leerkracht of ouder is ook echt verrast als dat kind eens stil is of verdrietig, waardoor wellicht weer een over-reactie gaat plaatsvinden. Ook zal een veelbelovend balletdanseresje zich gaan gedragen naar het beeld van een balletdanseres en zich niet zo snel aanmelden voor het schoolvoetbalteam of willen meegaan met de blotenvoetenwandeling in het bos.
En ook anders: de jongen die we slordig noemen, gaat zich identificeren met slordig en zal het op een gegeven moment opgeven om zijn boeltje op te ruimen. En wij, omstanders, gaan daar in mee, omdat "hij nu eenmaal zo is". 

3. Groei = verandering
Weet je nog wat je wilde worden vroeger? Juf? Piloot? Profvoetballer? Danseres? En... wat doe je nu? Grote kans dat je uiteindelijk iets heel anders doet. We groeien constant door ervaringen, door nieuwe dingen die we zien, door reacties van de mensen rond ons. Onze persoonlijkheid verandert steeds weer door deze groei! Jij bent toch ook niet dezelfde als toen je 7 jaar was? Of een puber van 15?
Ook is een kind nooit 1-dimensionaal; ze zijn nooit alleen stoer of stil. Nooit maar één eigenschap. De persoonlijkheid van kinderen is nog niet volledig gevormd, waardoor ze veel uitproberen en proberen te ontdekken wie ze zelf (willen) zijn. Hierdoor zal je vaak veel verschillende eigenschappen kunnen zien in hun gedrag, met goede en mindere kanten. We herkennen toch allemaal het kind dat zich zonder nadenken stort op één of andere actie of zich laat meeslepen door vriendjes om iets te doen wat hij anders nooit zou doen? Het hoort erbij! Dat geeft groei en dat is het mooie van kind-zijn.

4. Het zorgt voor minder begrip
Eerst wat voorbeelden om het te verduidelijken:
  • Je kind is het slimme kindje in de klas, dus je bent sneller teleurgesteld als hij een toets niet goed maakt. Hierdoor laat je eerder je teleurstelling zien, dan dat je vraagt of er iets verkeerd is gegaan.
  • Je dochter is niet echt de slimste, waardoor je nauwelijks aandacht hebt voor de punten en je ook de signalen mist dat er misschien problemen zijn op school.
  • Yannick is best opstandig, dus je zucht eens en rolt met je ogen als je hoort dat hij niet respectvol omgaat met leerkrachten. Je verwacht eigenlijk niet anders.
Labels zorgen ervoor dat je minder geneigd bent om te proberen je kind te begrijpen. De wetenschap geeft intussen aan dat het ouderlijk begrip een direct positief effect heeft op het leren begrijpen van de kinderen zelf. Dus als jij wilt dat je kind opgroeit tot een begripvol en zorgzaam persoon, geef dan vooral zelf het voorbeeld.

5. "Elk nadeel heb zijn voordeel" (Johan Cruyff)
Door te focussen op een bepaald aspect van je kind, mis je kansen. Een bazig kind kan misschien wel een goede leider worden. Een kind met een sterke wil is ook erg gedreven. Een dagdromer zit vol fantasie en creativiteit. Een dwarsligger is assertief en onafhankelijk. Het is allemaal maar net hoe je het bekijkt. Ook voor jezelf wordt het daardoor gemakkelijker om om te gaan met het gedrag van je kind. Hou het zeker ook voor ogen naar je kind toe, waardoor hij zijn gedrag ook wat positiever kan gaan bekijken en het negatieve kan ombuigen naar positief gedrag (wat effectiever is dan het ongewenste gedrag afstraffen). Het negatieve gedrag dat een kind laat zien, is tegelijk zijn grootste talent!

6. En positieve labels dan?
Complimenten geven is altijd waardevol voor kinderen, maar wees wel voorzichtig. Zelfs positieve etiketjes als 'de behulpzame', 'de verantwoordelijke', 'de slimme', 'de lieve', etc. zijn beperkt en focussen op één enkele eigenschap. Daarmee doe je ze dus tekort. Een meisje dat altijd behulpzaam wordt genoemd, voelt zich soms misschien verplicht om behulpzaam te zijn en niet met haar vriendinnen te gaan spelen.

Maar we moeten wel: geen attest = geen hulp!
Helaas is het niet anders. We hebben een attest (en dus een label) nodig om deuren in de zorg en op school te openen. Maar... hoe we omgaan met dit attest, is aan onszelf! 
Autisme is een andere manier van denken. Doordat we weten dat Dirk op die manier denkt, kunnen we eerder begrip opbrengen voor zijn reacties. ADHD zorgt vaak voor veel onrust bij een kind en door het te weten en erover te lezen kunnen we daar op anticiperen en een ontploffing voorkomen. Door deze attesten te geven, krijgen vaak juist de ouders erkenning van wat zij zelf al aanvoelden en is het eerder een geruststelling dat ze goed bezig zijn. 

Kortom
Ik geloof absoluut niet in het labelen van kinderen, ook al bedoel je het goed. Kinderen zijn complexe en unieke individuen met elk hun eigen setje kwaliteiten, die naarmate ze ouder worden ook kan en zal veranderen.




Delen

Share by: