Rust in chaos

Mirjam Goos • sep. 01, 2019
Emotioneel
Rust in chaos

Heeft u de tekst in de afbeelding gelezen? En ook even op u in laten werken? Ook al meegemaakt?

Ik las dit tekstje en realiseerde me direct het belang ervan en moest terugdenken aan een concrete situatie vorig schooljaar met een leerling die ik begeleidde.

Deze leerling (ik noem hem maar even R.) kon, zeker na een voor hem zwaar weekend, erg luidruchtig zijn en zelfbepalend. Dat is niet gemakkelijk voor een leerkracht, die zijn energie over 23 leerlingen moet verdelen. Deze leerling werd deze maandagochtend heel hevig en begon te roepen, waardoor de hele klas afgeleid was. Om de leerkracht wat te ontlasten dacht ik de jongen af te leiden en ging naast hem staan om te helpen waar nodig.

Maar... dit weekend was ik ziek geweest en ik voelde me nog altijd niet optimaal. Zeker achteraf gezien was mijn lontje korter dan normaal.

Nadat R. dan ook een aantal maal bewust en gericht een reactie van mij zocht, gaf ik die uiteindelijk ook. Ik vroeg hem te stoppen met het tikken met een pen, hij ging het nog wat harder doen. Ik vroeg hem om zijn buurmeisje met rust te laten, hij ging haar zitten duwen.

En in plaats dat ik even nadacht dat mijn commentaren het omgekeerde effect hadden, werd ik meegetrokken in zijn emotie en werd ik dus ook boos en ik ging ook roepen: "R. stop daar nu mee!". En meer van die kreten.
U kunt al voorspellen wat er gebeurde, denk ik... Inderdaad: door mijn boosheid, werd R. nog bozer en bozer, waarbij hij uiteindelijk ook echt agressief werd.

's Middags toen we beide al een tijdje rustig waren, hebben we nog even samen gezeten en de situatie besproken. Eigenlijk wilde hij die ochtend alleen maar gehoord worden. Mijn boze reactie had hem echt kwaad gemaakt en dus zeker niet geholpen. 

Ik heb mijn excuses aangeboden aan hem en toen kwam het hele verhaal van het weekend eruit. Echt een verhaal waar je kippenvel van krijgt en je de neiging hebt alle instanties in te gaan schakelen. R. kent mij al langer en weet dat ik altijd eerlijk reageer, maar meestal wel rustig. Hij had mijn bozige reactie dan ook niet verwacht (en zeker niet verdiend!).

Een overduidelijk voorbeeld van hoe R. zijn gedrag voortkwam vanuit een crisis-situatie, dat een kordate leerkracht hier niet op z'n plaats is, maar er gewoon even aandacht gegeven moet worden aan het kind. Even de tijd nemen om te luisteren. En vooral...even rust!

Toen R. rustig was, kon hij ook toegeven dat zijn gedrag op zijn minst ambetant was geweest. Hij wist alleen niet hoe hij het had kunnen stoppen. Zijn hoofd zat zo vol..(daarover een andere keer)

En kijk... daar zijn wij nu van toegevoegde waarde. Wij kunnen hem die rust geven. Ik had hem uit de klas moeten halen en toen al zijn verhaal laten doen. Nu ja, zo leer ik dus ook nog altijd!

Dit mooie plaatje kreeg ik via Sandra Kleipas, iemand die ook zelf vaak last heeft van overprikkeling door HSP. Zij geeft hier lezingen en cursussen over en plaatst geregeld iets op social media. Het volgen waard!

Delen

Share by: