Blij met jezelf

Mirjam Goos • sep. 24, 2019
zeg eens iets leuks over jezelf
Kunt u iets leuks over uzelf zeggen? Moeilijk? Geregeld spreek ik zowel volwassenen als kinderen en ik heb echt steeds vaker het gevoel dat we niet blij met onszelf mogen zijn. Maar is dát niet de basis van een tevredenheid met onszelf? Die tevredenheid hoeft niet altijd 'stoefen' te zijn, hè. Nee, wat ik bedoel is dat je ook je goede eigenschappen kunt benoemen, zoals ik ben handig, ik ben slim, ik heb dat goed gedaan, ik kan goed voetballen, etc. Iedereen heeft toch zeker goede eigenschappen?! 

Toch lijken de negatieve eigenschappen vaak meer aandacht te krijgen. Op school:"R. blijf nu eens stil zitten", "nee, J., je moet het haar niet uitleggen, ze had moeten opletten", en zo kan ik er nog veel te veel opnoemen helaas. Maar ook op het sportveld: "Nee, S. loop nu niet steeds naar voren!", "Komaan L. pass die bal nu eens gericht!", "W, daar staat toch niemand?!", en ook hier zijn er weer voorbeelden in overvloed. En zelfs thuis... ook ik betrap mezelf er geregeld op dat ik te vaak retorische vragen stel, als in "wil je de tafel dekken?" of op situaties reageer "heb je je huiswerk al af?" of "leg die GSM eens weg!". 

In ons dagelijks leven worden we echt heel vaak gecorrigeerd en krijgen we geregeld negatieve commentaren. Bij kinderen is dat nog veel erger! Weet u dat het wetenschappelijk is aangetoond dat je 4 complimenten moet krijgen om 1 negatieve opmerking te compenseren? 4 op 1!  Als ik me dan op kinderen focus, die nog veel moeten leren en ook daardoor meerdere kritieken te horen krijgen, dan waag ik het toch te betwijfelen of we die allemaal wel voldoende compenseren. Denk eens aan de pubers, de heftige kleuters of de grens-zoekende kinderen die je het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen. Enne.. we zijn allemaal mensen hè, dus ik heb er ook zeker begrip voor als het een dag niet lukt om die complimenten te geven.

Gelukkig zie ik ook wel andere kanten. Meer en meer scholen zijn talent-gericht en kinderen kunnen zo zelf hun talenten ontdekken en gaan benoemen. De leerkrachten zetten daar dan ook steeds meer in op die talenten. Dat zijn fantastische kansen! Blij dat dit zo wordt opgepakt. Een heel bijzondere ervaring voor mij was dat de coach van het team van mijn zoon vorig jaar voor iedere speler een diploma had gemaakt. Hij benoemde daarop uitgebreid wat de kracht was van deze jongen. Prachtig! Hij riep ook iedere speler op het podium en benoemde dit talent duidelijk en voor publiek. Je zag de jongens allemaal groeien! Dat doet een compliment.

Toch hoor ik echt nog te vaak van kinderen dat ze niet iets goeds van zichzelf kunnen en mógen benoemen, want dat is 'niet juist'.  Ik ben het daar echt zó niet mee eens!!! Tevredenheid en geluk starten bij jezelf. Als jij jezelf al niet leuk vindt, hoe kan je dan geloven dat iemand anders dat wel doet? Natuurlijk hebben we allemaal ook wel onze min-puntjes, maar tellen die zwaarder dan de goede eigenschappen? Nee toch? Als wij (ic onze kinderen) alleen het negatieve kunnen benoemen in onszelf, stevenen we af op depressies en psychische klachten. In Vlaanderen alleen al 37.500-100.000 jongeren met  depressieve klachten in 2017. In mijn nabije omgeving heb ik al veel jongeren gesproken die zichzelf krasten of het leven helemaal niet meer zagen zitten. Ik vind dat echt enorm schokkend..

Er wordt veel gevraagd van onze kinderen in de huidige maatschappij en ze worden voortdurend langs de lat gelegd en moeten presteren op álle vlakken: cognitief en sociaal. Thuis ís er niet altijd voldoende tijd om daarbij stil te staan. Maar mag ik u vragen om uw zoon of dochter vanavond bij thuiskomst een compliment te geven? Eentje die gaat over wat hij/zij heeft gedaan, zijn/haar karakter en/of keuzes? 

En ook... vergeet niet ook iets leuks over uzelf te zeggen! Ik zal beginnen: Ik ben snel enthousiast en ga uitdagingen niet uit de weg. Nu is het aan u! Veel succes!



Delen

Share by: